„De ce sunt rude jurnaliștii și PR-iștii, și unde se deosebesc?”, așa a lansat Dumitru Borțun, președintele Asociației Române a Profesioniștilor în Relații Publice (ARRP) dezbaterea de la Salonul Presei, din cadrul Târgului Gaudeamus, ediția 2005 și pe aceasta aș vrea să o dezbat și eu în acest articol.

Acesta afirma că suntem „rude” în măsura în care ambele categorii servesc interesul public, perfect de acord. Atât PR-ul cât și jurnalismul funcționează după logica pieței, iar justificarea lor vine din puncte comune care apar, fie că vrem fie că nu, din interacțiunea celor două profesii.

Rolul jurnalismului și al relațiilor publice este complementar, fiecare profesie este dependentă una de cealaltă. Totodată valorile în PR sunt similare cu cele ale presei, și anume comunicarea și adevărul.

Relațiile publice sunt un domeniu care se bazează pe transmiterea informației către jurnaliști, indiferent că este vorba despre un  produs nou sau despre un eveniment, iar la rândul lor, jurnaliștii caută PR-ul  pentru noi materiale.

Totuși disputele dintre jurnaliști și oamenii de PR nu sunt puține. Principala problemă, zic eu, este aceea că oamenii de PR cred că știu exact cum este să fii jurnalist, ce și cum gândește un ziarist, iar jurnaliștii cred același lucru despre munca unui om de PR. Fiecare crede că meseria celuilalt este mai ușoară. (Însă asta nu se întâmplă numai în domeniul relațiilor publice, ci pretutindeni.)

Conflictele dintre aceștia pot apărea și din cauza priorităților fiecăruia. În general, jurnalistul vrea fie să afle mai multe informații de la PR fie să îi mijlocească accesul la instituție și oamenii ei, pe când PR-ul este atent totodată și la posibilele scurgeri de informații din interiorul organizației care pot exista.

Însă, de cele mai multe ori, aceștia lucrează împreună eficient, jurnalistul scrie pentru public, iar PR-istul pentru o companie sau instituție având însă ca și destinatar același public.

Așadar ambele părți trebuie să înțeleagă faptul că împreună este mult mai uşor, iar beneficiarul este publicul.

Anunțuri