Ce sunt relațiile publice online și cu ce se diferențiază ele de relațiile publice tradiționale?

Cred că este una dintre multele întrebările pe care majoritatea dintre noi ni le adresăm în momentul de față, sau la un moment dat, eu una cu siguranță am făcut-o.

Cand  vine vorba de relațiile publice în cărți, cursuri, postări, se amintește aproape întotdeauna de noul caracter al acestui domeniu, de faptul că specialistul în relații publice este perceput ca fiind un pionier al secolului XX. Oare așa sa fie?

Edward Bernays, întemeietorul relaţiilor publice moderne scria: „Cele trei elemente fundamentale ale relaţiilor publice sunt practic la fel de vechi ca şi societatea umană: informarea indivizilor, persuadarea lor şi crearea de relaţii între aceştia.” Desigur, mijloacele şi metodele s-au schimbat de-a lungul timpului, aşa cum s-a schimbat şi societatea.

Principalul punct vital al relațiilor publice este comunicarea, care a fost adaptată astfel încât să răspundă și să se adapteze perfect la nevoile de comunicare apărute în așa numita „era digitală”.

Aşa cum menţionează şi James Grünig, relaţiile publice sunt definite ca punctul de întâlnire a comunicării între o organizaţie şi publicul său. Acestea au ca obiectiv primordial transmiterea de informații pentru a facilita comunicarea și înțelegerea reciprocă dintre diverse instituții și diverse tipuri de public.

Din acest motiv, relațiile publice online nu sunt nici mai mult nici mai puțin decât punctul de întâlnire a comunicării între o organizaţie şi  cititorii săi online, nici mai mult nici mai puţin decât o traducere a relaţiilor publice tradiţionale la lumea de pe Internet. În multe privințe nici nu difera cu mult de relațiile publice tradiționale, se ocupa tot de comunicarea mesajului unei organizații către publicurile ei cheie. Nu înseamnă însa că o face exact în acelasi fel.

Apariția și dezvoltarea Internet-ului a produs mutații globale în toate sferele vieții sociale, prin urmare și în domeniile comunicării, informării și relațiilor publice, iar prezența online  a organizațiilor  nu reprezintă nici mai mult nici mai puțin decât punctul cheie în procesul de realizare a unor eforturi eficiente în domeniul relațiilor publice online, în special pentru companiile mici și medii dar nu numai.

Online-ul, este foarte util atunci când oamenii caută o informaţie despre organizaţie, aşa că acestea le pot anticipa nevoile, problemele şi interesele publicurilor, iar tehnicile moderne de comunicare le creează oportunități noi. Le permite specialiștilor în relații publice atingerea unor categorii de public din ce în ce mai mari și într-un mod din ce în ce mai rapid.

Oportunitățile țin așadar de valorificarea noilor media, a internetului, a blogurilor, e-mail-uri, a rețelelor de socializare, iar Internetul ar trebui considerat ca fiind un suport integrat, firesc, în planificarea strategică de comunicare a organizațiilor.

Anunțuri